23.03.2024

Online jamming cemiyeti için ilginç zamanlardan geçiyoruz. Bu konuda kendi topluluğu olan ya da kendi yazılımı (+ discord sunucusu) olan insanların bir araya getirilmesi ve ortak bir şeyler yapmaları konusunda chox çok istekliydi. Aslında harika fikir, buna karşı çıkmıyorum ama daha ilk aşamada birtakım arkadaşların tepkileri bu işin imkansız olduğunu bana gösterdi. 

Öncelikle iletişim metotları üzerinden anlaşamıyoruz (hala Telegram grubu olması sorun yaratıyor, herkese açık olan başka yer de olabilir diyorum ve Discord'da bu yok diyorum ama anlatamıyorum). 

Ardından daha da önemlisi "public" odalarda çalmayan insanların bu mevzuya çok uzak olduğuna emin oldum. Hala bana NINJAM derken bu genel kapsamın kastedilmesinin yanlış olduğunu anlatmaya çalışıyorlar. Arkadaşım, bu sistem için elli tane kavram ile tanımlama yapamayız. Bu işin özünde NINJAM protokolü varsa, bununla dünya üzerinden herkes bir araya gelip çalabiliyorsa ve bu şekilde üretilen içeriğin-ruhun artırılması hedefleniyorsa elbette "public" kastediliyordur. Sen "private" odanda ne istersen yap, istediğin müziği üret, istediğin insanlarla çal. Bunun gideceği yer neresi?

Defalarca özel odalarla ya da bu tarz çabalarla çok fazla ilerlenemediğini gördüm, hala 3-5 kişinin bir araya gelip bir çeşit jam band yapıp diğerlerini dışlayıp bir yere varılacağını düşünüyorlar. Yani bunu yapanlar var. Twitch ya da benzeri mecralarda bu şekilde yapıp yayınlayıp kendi kitlene ulaşabilirsin, iyi güzel de bu dünyanın diğer ucunda NINJAM'a bağlanan insanları neden ilgilendirsin? 

Herkese açık olmadıktan sonra bu işin hiç bir anlamı yok ve gideceği yer sadece herkesin kendi müzik grubunu ve topluluğunu tanıtmaktan öteye gidemez. Bunu zamanla yaşayarak tekrar öğreneceğiz. 

Ha elbette "public" olmak demek devamlı kaos demek değil. bunun önüne geçmek için yayınların ilk metnine bir "Principles for organized jams" metni ekledim. Keşke böyle şeylere kafa yoran birkaç kişiyle bu metinleri oluştursak ama maalesef mevcut yayınlarla ilgili arkadaşlara ilettiğim halde pek ilgilerini çekmedi. Muhtemelen birçok konuda onlarla da anlaşamıyoruz ama bunun da çalışanını zaman içinde hep birlikte göreceğiz. 

Ayrıca şunu da eklemek isterim, ısrarla açıklamaya çalıştığım "zihin senkronizasyonu", "kolektif ruh" gibi kavramların hiçbiri bir tek yola çıkmaz. Temel bir paydaya işaret eder, buna nasıl ulaşacağımızla ilgili yöntemler tamamen kişilere bağlı. Benim böyle amaçlarım yok sadece "eğleniyorum" diyen insanların yaptığı işler de beni ilgilendirmiyor, zaman içersinde bu tür "eğlencelerin" hiçbirinin devam etmeyeceğini düşünüyorum.

Neyse uzun bir girişten sonra ki son jam ile bu jam arasında bunlar oldu, ilgili günün jam'ine geçebiliriz.

Güne Satana666 ile başladık, yayına distortion konusunda uyarılar ekledim. İlk yarısı bu şekilde geçti.

Satana'nın ekipmanları değişmiş, yeni davul makinesi ve efekt cihazı olmuş ama özellikle gitarının tonları eskiden sanki daha iyidi :) Kendisine bunu söylemedim ama buraya not etmek istedim. Aslında aynısını M için de düşündüm ama o yeni bir gitar denediğini söyledi yani sadece gitarının sesi biraz farklıydı. Eski gitarının sesi çok çok daha iyidi. Yine de her türlü hoş tabii...

Denis'le uzun bir süre beraber çaldık. O da sanırım vakit geç olunca sadece synthesizer ya da looper gibi bir aletle takılıyor, eğlenceli şeyler yapıyor ve değişik bir sonuca neden oluyor. İlk sorun chatten de birkaç kez söylediğim gibi senkron sorunu oluyor, bunu hemen düzeltiyor ama maalesef sesleri arada çok yüksekti, kısmam gerekti. Bazen bunu chatten rica etmek ortamı bozacak gibi geliyor ya da insanlar üzülecek gibi geliyor, o yüzden artık bir şey demeden mix'i biraz olsun düzeltmeye çalışıyorum. Yani bariz şekilde ses iki kata yakın fazlaysa bunu artık özellikle söylemem gerekmiyor olmalı.

Polkadot/nasty ile uzun bir aradan sonra yine karşılaştık. Daha önce söyledim mi bilemiyorum ama NINJAM'da çalan açık ara kendini en çok geliştiren kişi diyebilirim. Bu jam'de tüm çaldıkları harikaydı.

BobertPlaysDrums zaten psikopat bir arkadaşımız. Harika baslarla birlikte sadece bas-davul ikilisi havayı tamamen değiştirdi. Üzerine davulların her vuruşunun bir konuşma gibi olması, ince dokunuşlar yapılması havayı çok etkiliyor. Canlı davulcuların yeri ve önemi çok başka. Ayrıca bugün beatpainter diye bir siteyi yayına aktardım, Davul vuruşları ile resim çizdirme yaptı, çok tatlı görünüyordu. Keşke bu fikri çeşitli ikonlarla ya da soyut çizgilerle de yapabilse, hep tek tip çizgi yapıyor.

Ardından odaya ballpointmusic ve chox da katıldı, her zaman güzel katılımlar yapan insanlar bunlar. Son bölümde M çıktıktan sonra jabah_guitabase geldi ama pek çalamadı. Son ekleyeceğim bölümden kısa bir süre sonra gelen çocuk sesi onun çocuğuymuş. 5 yaşındaymış ve oyun oynamak istiyormuş. Ben böyle anladım, hoş bir anıydı. Ben sample zannettim birden ama dinleyince o an müzikle birlikte gerçekten öyle zannediliyor.

Diğer katılan arkadaşlara da teşekkürler, genelde kısa kısa katılıp çıktılar. Nisbeten uzun katılanlar hakkında detayları aktarmak istedim.


20240323_1430-Satana666-RockTribe [01 27 - 03 23].mp3 +cyanite-analysis

Bu bölüm hoş olacakmış gibi ama maalesef benim gitarın kablosu ve gitarın girişi kötü olduğu için her şeyi bozdu.

20240323_1644-RockTribe-BobertPlaysDrums-M-nasty-Denis-ballpointmusic [2 06 25 - 2 08 41].mp3 +cyanite-analysis

Farklı bir dünyaya geçtiğimiz bölüm. Çalan herkesi tanıdığınız ve yukarda açıklamayı yaptığım için buraya eklemiyorum.

20240323_1744-BobertPlaysDrums-Denis-chox-RockTribe [3 19 10 - 3 21 33].mp3 +cyanite-analysis

Bu da günün sonu demek, çalarken çok daha fazla güzel bölüm oldu hissine kapılmıştım ve aslında çok fazla güzel yerler var ama ses dengeleri ve biraz karışıklık yüzünden bir çoğunu eklemedim. Ben gitarla katılınca bu karışıklık nedense artıyor, yani bunda benim bir kabahatim var mı? Bilemiyorum ve emin değilim. Yine de 3 tane de olsa güzel yerler ekledim. Akış içersinde ritmin ve eğlenceli bölümlerin artarak çoğaldığı ve müziğin geçişi-akışının tam olarak sağlandığı (yani sağlıklı bir jam) yerler çoktu ama oraları seçip işaretleyemeyeceğim için eklemedim.